مگنت تراپی برای دیسک کمر

شیوه‌ی درمانی بسیار پر طرفداری که در فیزیوتراپی برای بهبود دردهای ناحیه کمر استفاده می‌شود مگنت تراپی نام دارد. از مگنت تراپی برای دیسک کمر و عوارض اسکلتی- عضلانی زیادی استفاده می‌شود. در این شیوه‌ی درمانی غیر تهاجمی از امواج مغناطیس با فرکانس‌های پایین استفاده می‌گردد. امواج مغناطیسی بر روی سیستم کلوئیدی و سلول‌های بدن اثر گذاشته و پتانسیل سطحی آن را تغییر می‌دهند. دردهای کمر به ویژه دیسک کمر از جمله مشکلات بسیار آزار دهنده در افراد است. در کلینیک تخصصی فیزیوتراپی هبوط از مگنت تراپی برای این مشکل استفاده می‌شود.

انواع مگنت مورد استفاده برای درمان دیسک کمر:

انواع مختلفی از دستگاه‌های مغناطیس تراپی با آهنرباهای مختلف وجود دارند. در زمان درمان دیسک کمر به این شیوه در گام نخست باید دستگاه مناسب را انتخاب نمود. چند پارامتر مهم وجود دارد که در تعیین دستگاه مناسب برای مگنت تراپی باید در نظر گرفت. نوع بیماری از اصلی‌ترین پارامترهای تعیین کنده دستگاه است. در برخی از مشکلات نظیر دیسک کمر لازم است تا امواج به بخش عمیق‌تری از بدن نفوذ کنند. در بین انواع مختلف دستگاه‌های مگنت تراپی انواع تک آهنربا نفوذپذیری عمی‌تری در بافت‌های بدن دارند. بسیاری از متخصصین این حوزه عقیده دارند که نفوذپذیری عمیق‌تر درمان را موثرتر خواهد کرد. همچنین در برخی این تجهیزات گاوس‌هایی برای تنظیم شدت امواج مورد استفاده تعبیه شده است. در زمان نیاز می‌توان از این طریق شدت دستگاه را تا اندازه‌ی مورد نیاز بالا برد. قطب شمالی آهنربای مورد استفاده نیز بیشتر در زمینه ایجاد آرامش استفاده می‌شود. در حالی که از قطب جنوبی برای تحریک بافت تحت درمان استفاده می‌شود.

منظور از دیسک کمر چیست؟

پیش از اینکه به مسائل پیرامون مگنت تراپی برای دیسک کمر بپردازیم باید در مورد خود این بیماری بدانیم. دیسک کمر که با افتادگی و لغزش دیسک ایجاد می‌شود درد بسیار زیادی به همراه دارد. این درد به سایر بخش‌های بدن نیز کشیده شده و بیشتر بدن را درگیر می‌کند. در ستون فقرات استخوان‌های زیادی وجود دارد که به آن‌ها مهره می‌گویند. بین هر مهره بخشی واشر مانند به نام دیسک قرار دارد. انعطاف‌پذیری در ستون فقرات به حالت ارتجاعی دیسک‌ها مربوط می‌شوند. در بین این دیسک و از لابه‌لای ستون فقرات نخاع واقع شده است. در حقیقت نخاع به عنوان بخش حساس و مهم توسط ستون فقرات پشتیبانی و محافظت می‌شود. دیسک کمر باعث بروز فشار به نخاع شده و به همین دلیل در بسیار زیادی برای بیمار به همراه دارد. با توجه به وضعیت بیمار ممکن است پزشک از شیوه‌های تهاجمی درمان نظیر عمل جراحی کمر استفاده کند. همچنین راه‌های غیرتهاجمی نظیر درمان‌های فیزیوتراپی نیز برای بهبود وضعیت بیمار مبتلا به دیسک کمر وجود دارد. توجه داشته باشید که بعد از انجام عمل جراحی نیز ممکن است به درمان‌های فیزیوتراپی احتیاج داشته باشید. این درمان‌ها باعث بهبود دامنه حرکتی کمر و تسکین درد در بیمار مبتلا به دیسک کمر می‌گردد.

مگنت تراپی برای دیسک کمر

کاهش در کمر با مگنت تراپی:

یکی از مشکلات اصلی بیماران مبتلا به دیسک کمر دردهای شدید در این ناحیه است. از این رو یکی از اهداف مگنت تراپی برای دیسک کمر کاهش درد در بیمار می‌باشد. استفاده از این شیوه باعث وابستگی فرد نمی‌شود و در طول درمان دیسک احساس منفی برای فرد به وجود نمی‌آید. آثار امواج مغناطیس در بدن که باعث کم شدن درد کمر می‌شود عبارتند از:

• امواج مغناطیس خاصیت ضد تورم دارند. این ویژگی به علت اثرگذاری این امواج بر روی متابولیسم سلول‌ها ایجاد می‌شود. همچنین التهابات حاد و مزمن و بهبود سریع‌تر شکستگی‌ها نیز از طریق این روش درمانی مکن است.
  • با ارسال میدان‌های پالس مغناطیسی مقدار کمتری از احساس درد به پایانه‌های عصبی در بدن منتقل می‌شود. این مورد نیز در حکم یک مسکن قوی برای دردهای شدید دیسک کمر عمل می‌کند.
  • عروقی خونی از طریق پالس‌های مگنتی ایجاد شده ظرف چند دقیق در اطراف ناحیه درد گسترش پیدا می‌کنند. افزایش گردش خون ناشی از این مورد هم از دیگر آثار مگنت تراپی برای دیسک کمر محسوب می‌شود.
  • مگنت تراپی به کم شدن فشار روی سیستم اسکلتی در بدن کمک زیادی می‌کند. بنابراین استرس و فشار روی بدن از بین می‌رود و فرد احساس بهتری را تجربه خواهد کرد.
  • مگنت تراپی به سم‌زدایی و بازسازی سیستم ایمنی در بدن نیز کمک می‌کند. افزایش توان سیستم ایمنی هم به بهبود سریع‌تر دیسک کمر کمک می‌کند.
  • امواج مغناطیس در سیستم اعصاب رویشی ایجاد هماهنگی می‌کند.

می‌باشد. در زمان استفاده از دستگاه مغناطیس تراپی نیاز به در آوردن لباس خود ندارید. حتی این امواج می‌توانند از آتل و گچ و ایمپلنت نیز عبور کنند. در کلینیک تخصصی فیزیوتراپی هبوط خدمات مگنت تراپی برای رفاه بیشتر بیماران دیسک کمری در منزل ارائه می‌شود. متخصص فیزیوتراپی کلینیک هبوط با تجهیزات مورد نیاز به منزل بیمار مراجعه کرده و درمان را انجام می‌دهد. علاوه بر دیسک کمر در فتق ستون فقرات و دردهای سیاتیک نیز می‌توان از این روش کارآمد درمانی استفاده کرد.

مگنت تراپی برای دیسک کمر

درمان‌های مکمل مگنت تراپی برای دیسک کمر:

گفتیم که مگنت تراپی بر روی مشکلات ناشی از دیسک کمر آثار مثبتی دارد. در کنار این متد درمانی استفاده از درمان‌های جانبی نیز می‌توان موثر باشد. در این بخش به اقدامات جانبی مناسب در زمان درمان با مغناطیس اشاره می‌کنیم.

1- استراحت‌های کوتاه مدت:

بر خلاف تصور بیشتر افراد استراحت‌های طولانی موجب تشدید دردهای کمر می‌شود. تلاش کنید تا در حد معمول کارهای روزانه خود را انجام دهید. استراحت بیشتر از دو الی سه روز در زمان مگنت تراپی توصیه نمی‌شود.

2- تحریک الکتریکی:

از تحریک‌های الکتریکی اعصاب در ناحیه درد نیز می‌توان به موازات مگنت تراپی استفاده نمود. جریان الکتریکی ضعیف از ارسال سیگنال‌های درد به مغز جلوگیری می‌کند.

3- تزریق کورتیزون:

گاهی از اوقات پزشک تزریق کورتیزون در ستون فقرات را برای کاهش درد تجویز می‌کند. توجه داشته باشید که تسکین درد از این طریق کاملا موقتی بوده و بعد از مدتی دوباره باز می‌گردد.

مگنت تراپی برای دیسک کمر در بسیاری از کلینیک‌های فیزیوتراپی از جمله کلینیک هبوط انجام می‌گیرد. این شیوه‌ی غیرتهاجمی به کمک نیروی امواج مغناطیس درد و عوارض دیسک کمر را کاهش می‌دهد. کسانی که دارای ایمپلنت هستند و بیمارانی که انسولین مصرف می‌کنند قبل از درمان پزشک خود را مطلع کنند.