site logo

عارضه رسوب کلسیم و بیماری آرتروز مفصل و راه های درمان آن

در این مقاله قصد داریم راجع به درمان عارضه رسوب کلسیم و بیماری آرتروز مفصل، مطالبی را بیان کنیم. این دو بیماری، به شدت در بین مردان و زنان خصوصا در بین افراد بالای 25 سال رایج هستند. در ادامه به توضیح هر دو بیماری می پردازیم ولی چون بیماری رسوب کلسیم برای بسیاری از افراد ناشناخته تر است، بیشتر بر روی آن تمرکز می کنیم. در صورتی که به یکی از این دو بیماری مبتلا شده اید، فیزیوتراپی بهترین و بدون عوارض ترین راه درمان برای شما است.

 

بیماری آرتروز

آرتروز، یکی از بیماری ‌های بسیار رایج در بین همه مردم دنیا از جمله در بین مردم ایران است که در مفصل های مختلف بدن انسان به وجود می ‌آید. در واقع وقتی که به مرور زمان، غضروف انتهای استخوان‌ ها بر روی هم ساییده بشوند، مفصل مربوطه، آسیب می ‌بیند و فرد از آن ناحیه، احساس درد خواهد کرد. آرتروز در تمام مفاصل از جمله در مفصل زانو و دست و ستون فقرات و لگن مکان دارد به وجود بیاید.

رسوب کلسیم و بیماری آرتروز

درمان آرتروز

افرادی که آرتروز دارند می ‌توانند با بیشتر کردن تحرک و کاهش وزن خود به کند کردن روند پیشرفت این بیماری و کم شدن درد و البته به بهتر کردن عملکرد مفصل خود کمک کنند. در کنار این موارد، فیزیوتراپی هم می ‌تواند بسیار موثر باشد. فیزیوتراپ ‌های ما در منزل شما حضور پیدا می ‌کنند و عمل فیزیوتراپی را در آن جا انجام می ‌دهند.

این را هم اضافه کنیم که در مواردی که آرتروز خیلی شدید است، پزشک مربوطه علاوه بر تجویز داروهای ضد درد، استراحت مطلق را هم به بیمار توصیه می کند. اگر وضعیت آرتروز مفاصل شما به حدی وخیم است که نمی ‌توانید به مراکز فیزیوتراپی مراجعه کنید، می ‌توانید از خدمات فیزیوتراپی هبوط در منزل استفاده کنید.

 

عارضه رسوب کلسیم

رسوب کلسیم، در قسمت ‌های مختلف بدن انسان ممکن است، اتفاق بیفتد و مشکلات و بیماری‌ های مختلفی را ایجاد کند. آسیب دیدن مفصل و یا دلایل متعدد دیگر می توانند باعث رسوب کلسیم شده باشند. حتی امکان دارد که هیچ اتفاق خارجی باعث رسوب کلسیم نشده باشد و این اتفاق بدون دلیل خاصی در مفاصل شما رخ دهد. بسیاری از افراد به اشتباه فکر می ‌کنند که اگر مقدار کلسیم موجود در خون آن ها کاهش پیدا کند و غذاهای پرچرب و پر از کلسیم مصرف نکنند، به بیماری رسوب کلسیم مبتلا نمی‌ شوند که این یک تصور کاملاً اشتباه است.

 

قسمت‌های شایع بدن انسان که با رسوب کلسیم مواجه می شوند

رسوب کلسیم در قسمت ‌های مختلف بدن انسان ممکن است رخ دهد ولی شایع ‌ترین این قسمت‌ ها عبارت هستند از:

  1. تاندون عضلات چرخاننده سرشانه
  2. تاندون آشیل و یا همان غشای کف پا (در نهایت این مشکل می‌ تواند منجر به خار پاشنه شود)
  3. در قسمت درونی زانو و جایی که ربات درونی به انتهای استخوان ران وصل می‌ شود.

 

دلایل ایجاد رسوب کلسیم

رسوب کلسیم و بیماری آرتروز

دلایل ایجاد این مشکل، متنوع هستند ولی معمولاً ابتلای فرد به بیماری ‌های سیستمیک مثل بیماری مرض قند و مختل شدن عملکرد تیروئید و همچنین آسیب ‌هایی که به مفصل فرد وارد می ‌شوند را می ‌توان دلایل اصلی ایجاد رسوب کلسیم دانست. رسوب کلسیم در افرادی که سن آن ها بین ۴۰ ۶۰ سال است، بیشتر پیش می ‌آید. البته این مشکل در بین زن ‌ها رایج‌ تر از مردان است. اگر فکر می ‌کنید که شما هم با این مشکل مواجه شده‌ اید می‌توانید با عکس رادیوگرافی و یا حتی سونوگرافی، از آن مطلع شوید.

 

مشکلات رسوب کلسیم برای افراد

زمانی که مشکل رسوب کلسیم در بافت‌ های نرم بدن انسان مثل کپسول مفصل و تاندون ها و ربات ‌ها پیش بیاید، انعطاف پذیری آن ها در برابر انقباض و کشش به شدت کم می ‌شود. وقتی این مشکل برای یک فرد پیش می ‌آید، آن فرد با محدودیت حرکتی مواجه می‌ شود و در هنگام حرکت دادن مفاصل خود، احساس درد زیادی خواهد کرد. در نتیجه احتمال شکسته شدن مفاصل و ایجاد التهاب در بافت ‌های بدن او به شدت افزایش پیدا می ‌کند. انجام کارهای فیزیکی و ورزش برای افرادی که با این مشکل مواجه شده‌ اند، خیلی سخت می‌ شود و احتمال آسیب دیدگی ‌ها نیز به شدت افزایش پیدا می‌ کند.

 

 

درمان خود به خود رسوب کلسیم

این بیماری می تواند به صورت خود به خود و بدون دخالت پزشکی، درمان شود. در ادامه به تشریح فازهای این بیماری و نحوه درمان خود به خود آن می پردازیم.

بروز این بیماری در افراد مختلف دارای سه فاز است. فاز اول، تشکیل نام دارد. در این فاز، کم کم رسوب کلسیم داخل تاندون‌ های کلاهک چرخاننده صورت می‌ پذیرد. بدیهی است که در این فاز، فرد در زمان حرکت دادن مفاصل خود احساس درد خواهد کرد. فاز دوم، فاز تثبیت نام دارد که در آن فرد، احساس درد کم تری می‌ کند. در واقع در این فاز، درد بیمار خفیف و کهنه می‌ شود.

فاز سوم هم فاز جذب نام دارد که در آن بافت التهابی هجوم پیدا می‌ کند و کلسیم موجود در بدن فرد، شکل خمیری به خود می‌ گیرد و در انتها نیز به صورت خود به خود جذب می‌ شود. در فاز جذب، حالت التهابی به وجود می‌ آید و امکان دارد فرد حالتی مثل آبسه شیمیایی به خود بگیرد. در این مرحله احتمال این که فرد با درد ناگهانی و شدید مواجه شود، زیاد است. معمولا در این مرحله درد به صورت ۲۴ ساعتی است و به راحتی تسکین پیدا نمی‌ کند. کم کم کلسیم، جذب می‌ شود و درد بیمار نیز کلاً از بین می‌ رود و این مشکل برطرف می‌ شود.

 

درمان پزشکی رسوب کلسیم

البته در فاز اول و دوم بیماری رسوب کلسیم، اگر فرد با مشکلات زیادی مواجه شود و زندگی عادی او مختل گردد، می ‌تواند از داروهای ضد درد غیر استروئیدی و همچنین از فیزیوتراپی استفاده کند. با توجه به این که تمام داروها دارای عوارضی هستند، استفاده از فیزیوتراپی، گزینه بسیار عالی برای افراد مبتلا به رسوب کلسیم است. مرکز فیزیوتراپی هبوط، سابقه بسیار زیادی در این کار دارد. خیلی از افرادی که مبتلا به رسوب کلسیم هستند با استفاده از خدمات این مرکز و با درمان چاقی یا به صورت کامل بهبود پیدا کرده اند و یا تا حد زیادی از درد و مشکلات آن ها کاسته شده است.

در صورتی که به هر دلیلی نمی ‌توانید تا این مرکز بروید و از خدمات آن استفاده کنید می‌ توانید از خدمات آن در منزل بهره  بگیرید. فیزیوتراپ‌ های این مرکز به همراه تجهیزات پیشرفته در منزل شما حاضر می‌ شوند و کار فیزیوتراپی را برای شما انجام می‌ دهند. به هیچ عنوان افرادی که در فاز اول و دوم این بیماری هستند نباید به فکر خارج کردن کلسیم بیفتند و همین استفاده از داروها و فیزیوتراپی برای آن ها کافی است. با این وجود اگریک فرد وارد فاز سوم این بیماری شود و احساس درد و التهاب بیشتری داشته باشد، احتمال دارد که پزشک مربوطه، خارج کردن کلسیم (به شکل خمیر موجود در بدن) را از بدن او تجویز کند. این کار با سرنگ و بعضی از اوقات هم با شستشو امکان پذیر است. در صورتی که مشکل فرد، خیلی حاد باشد احتمال دارد که عمل جراحی باز و یا همان آرتروسکوپیک برای او لازم باشد.

نتیجه گیری

رسوب کلسیم و آرتروز دو بیماری بسیار شایع در بین مردم هستند که درمان هر دو نیاز مبرمی به فیزیوتراپی دارد. در مورد عارضه رسوب کلسیم و یا همان رسوب پیروفسفات کلسیم باید بگوییم که امکان دارد این رسوب در مفصل‌ های فرد، بدون نشانه و علامت خاصی باشد. با این وجود معمولاً این عارضه با التهاب مزمن مفصل و یا با التهاب ناگهانی مفصل همراه است. در واقع عارضه رسوب کلسیم، چیزی مثل حمله نقرس است. از آن جایی که کلسیم در بورس‌ ها و یا در تاندون ‌های فردی که به بیماری رسوب کلسیم مبتلا می ‌شود، رسوب می ‌کند، این قسمت ‌های بدن فرد دچار التهاب می ‌شوند و عملکرد فرد مختل می گردد. در مورد بیماری آرتروز هم باید این طور بگوییم که این بیماری، همان ساییده شدن غضروف انتهایی ساختمان با گذشت زمان است.

 

2 در مورد “عارضه رسوب کلسیم و بیماری آرتروز مفصل و راه های درمان آن”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *