site logo

درمان دیسک کمر چیست و آیا حتما باید جراحی شود؟

دیسک‌ها در حکم فنرهای ستون فقرات عمل می‌کنند و در ضربه‌گیری نقش مهمی دارند. گاهی بیرون زدگی و تورم در دیسک‌های ناحیه کمر درد و ناراحتی زیادی برای بیمار ایجاد می‌کند. در این شرایط بسیاری از افراد تصور می‌کنند که ناچار به انجام عمل جراحی هستند. اما آیا دیسک کمر حتما باید جراحی شود؟ در پاسخ این پرسش باید گفت که روش‌های درمانی دیگری مانند فیزیوتراپی هم کمک کننده هستند. این روش‌های درمان دیسک کمر در کلینیک مربوطی با بهترین متدهای روز دنیا انجام می‌شود. بهترین متخصصین فیزیوتراپی دیسک کمر در کلینیک تخصصی فیزیوتراپی مربوطی در حال ارائه خدمات هستند.

منظور از دیسک کمر چیست؟

دیسک‌ها ساختارهایی ژله‌ای هستند که در بین مهره‌های ستون فقرات قرار گرفته‌اند. از کل مهره‌های ستون فقرات 5 دیسک در ناحیه کمر انسان واقع شده است. ماده‌ی فیبری دیسک بین مهره‌ها نقش مهمی در جلوگیری از سایش آن‌ها دارد. در نتیجه اگر دیسک به دلایل مختلفی از جای خود حرکت کند مشکلات زیادی ایجاد می‌شود. به بیرون زدگی بخش ژلاتینی مهره‌های دیسک فتق دیسک کمر گفته می‌شود. این اصطلاح در حالت عامیانه دیسک کمر هم نامیده می‌شود. درد شدید، تحلیل قدرت عضلات و تنگی نفس بخشی از مشکلات دیسک کمر به شمار می‌روند. کسانی که به این بیماری مبتلا هستند برای انجام فعالیت‌های روزمره زندگی خود نیز با مشکلاتی مواجه هستند. به همین خاطر باید در اسرع وقت از روش‌های درمانی مناسب برای بهبود دیسک کمر کمک گرفت.

دلایل ابتلا به دیسک کمر

قبل از اینکه درباره روش‌های درمان دیسک کمر بگوییم باید کمی درباره دلایل ایجاد آن توضیح دهیم. بعد از شناخت علل ایجاد دیسک کمر خواهیم گفت که آیا دیسک کمر حتما باید جراحی شود یا خیر. اولین فاکتوری که احتمال ابتلای افراد به دیسک کمر را بالا می‌برد افزایش سن است. چرا که افزایش سن موجب خشک شدن غضروف‌های بین مهره‌ای شده و بخش محیطی هسته پاره می‌شود. اما عوامل دیگری هم در ایجاد دیسک کمر نقش دارند که عبارتند از:

  • زمین خوردن
  • پرت شدن از ارتفاع
  • فشار سنگین به کمر از طریق بلند کردن اجسام سنگین
  • ضربه‌های ناگهانی
  • انجام حرکات ورزشی سنگین

می‌باشند. دیسک کمر را به روش‌های مختلفی مانند معاینه فیزیکی، رادیوگرافی و میلوگرام می‌توان تشخیص داد.

درمان دیسک کمر

چه موقع جراحی دیسک کمر ضروری است؟

جراحی قطعا یکی از شیوه‌های موثر در بهبود عارضه‌ی دیسک کمر است. اما آیا تمام بیماران مبتلا به دیسک کمر برای بهتر شدن باید جراحی کنند؟! در پاسخ باید گفت که خیر جراحی برای همه مبتلایان به دیسک کمر توصیه نمی‌شود و الزامی هم نیست. روش‌های درمان دیسک کمر تنوع زیادی دارند که بسته به شرایط بیمار استفاده می‌شوند. متدهایی مانند فیزیوتراپی هم به عنوان درمان اصلی و هم بعد از جراحی دیسک کمر مورد استفاده قرار می‌گیرند. بعد از عمل جراحی از فیزیوتراپی برای بازیابی سریع‌تر و بهبود شرایط بیمار کمک می‌گیرند. جراحی برای بهبود دیسک کمر تنها زمانی پیشنهاد می‌شود که:

  • شدت درد تا حدی باشد که فرد قادر به انجام حرکت نباشد.
  • علائم عصبی در این عارضه پیش رونده باشد و ضعف و بی‌حسی در پاها ایجاد شده باشد.
  • دیسک کمر موجب اختلال در عملکرد روده و مثانه بیمار شده باشد.
  • درمان با دارو و متدهای فیزیوتراپی اثرگذار نبوده باشد.

در غیر این صورت توصیه می‌شود از یک روش غیرتهاجمی برای بهبود دیسک کمر در افراد کمک بگیرید.

روش‌های غیر جراحی درمان دیسک کمر

به غیر جراحی از شیوه‌های دیگری نیز برای بهبود فتق دیسک کمر می‌توان کمک گرفت. این شیوه‌ها به فراخور وضع بیمار و تشخیص پزشک تجویز می‌گردد.

1- فیزیوتراپی برای دیسک کمر

در فیزیوتراپی متدها و تکنیک‌های زیادی وجود دارد که برای بهبود شرایط بیماران دیسک کمر استفاده می‌کند. در مراحل مقدماتی عموما از درمان‌های غیرفعال یا به اصطلاح پاسیو برای بهبود دیسک کمر در فیزیوتراپی کمک می‌گیرند. این درمان‌ها اعم از:

  • ماساژ‌های بافت‌های عمقی در ناحیه کمر
  • درمان از طریق اعمال گرما و سرما
  • تحریک‌های الکتریکی
  • هیدروتراپی

می‌باشند. توجه داشته باشید که تمام این متدها و روش‌های درمانی در فیزیوتراپی باید توسط افراد متخصص در این حوزه انجام گیرد. در غیر این صورت می‌تواند منجر به وخامت حال بیمار و شدت گرفتن دیسک کمر گردد. بعد از درمان‌های پاسیو نسبت به درمان دیسک کمر به روش فعال می‌رسد. در این متدهای درمانی روی ثبات عضلات شکمی و انعطاف‌پذیری بیمار کار می‌شود. کلینیک فیزیوتراپی مربوطی تمام تکنیک‌ها و روش‌های درمان این عارضه را با بهترین تجهیزات روز انجام می‌دهد.

کافی است از طریق سایت مجموعه برای رزرو وقت معاینه خود اقدام نمایید.

2- دارو درمانی

بعضی از داروها نیز برای بهبود وضعیت دیسک کمر و کاهش درد بیماران توسط پزشک تجویز می‌شود. تزریق استروئید اپیدورال یکی از روش‌های درمان و رفع التهاب دیسک کمر است.

3- استفاده از کمربندهای طبی

کمربندهای طبی نیز به بهبود دیسک کمر و تقویت عضلات و کاهش درد ناشی از آن کمک می‌کنند. به همین دلیل بسیاری از اوقات متخصص ارتوپد به بیماران دیسک کمر توصیه می‌کند از این کمربندها استفاده کنند.

هزینه جراحی دیسک کمر

جراحی دیسک کمر از روش‌های هزینه‌بر درمان این عارضه محسوب می‌شود. اما مبلغ دقیق هزینه جراحی دیسک کمر به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. انجام جراحی در بیمارستان دولتی یا خصوص یکی از مهم‌ترین این فاکتورها است. داشتن پوشش بیمه‌ی تکمیلی و خدمات بیمارستانی از دیگر عوامل تاثیرگذار روی قیمت هستند. در هر صورت هزینه درمان دیسک کمر از طریق جراحی بیشتر از درمان‌های غیرتهاجمی نظیر فیزیوتراپی است. به ویژه که درد و عوارض جراحی نیز نسبت به فیزیوتراپی بیشتر می‌باشد. از این رو بسیاری از بیماران ترجیح می‌دهند ابتدا دوره‌های درمانی فیزیوتراپی برای بهبود دیسک کمر امتحان کنند.

سخن پایانی

بسیاری از افراد مبتلا به دیسک کمر برای انتخاب روش مناسب درمان سردرگم هستند. برخی تصور می‌کنند که دیسک کمر حتما باید جراحی شود. در حالی این فکر اشتباه بوده و روش‌های غیرتهاجمی و بهتری هم برای درمان این عارضه وجود دارد. البته در برخی از موارد و بنا به تشخیص پزشک متخصص جراحی دیسک کمر اجتناب ناپذیر خواهد بود. اما در بیشتر بیماران می‌توان از فیزیوتراپی برای بهتر شدن شرایط فرد کمک گرفت. کلینیک تخصصی فیزیوتراپی مربوطی مجهز به بهترین تجهیزات برای درمان دیسک کمر در حضور بهترین فیزیوتراپ‌ها است.

 

 

 

19 در مورد “درمان دیسک کمر چیست و آیا حتما باید جراحی شود؟”

  1. بازتاب: درد آرنج، علل و علائم + درمانهای خانگی، دارویی و ورزشی 2024 – فیکس Fix

  2. بازتاب: درمان درد آرنج و روش های درمان درد آرنج دکتر قاسم اسحاقی – سلامی ها

  3. بازتاب: دیسک کمر، علائم و درمان بدون جراحی کلینیک درد اصفهان – دیس مگ dismag

  4. بازتاب: زانو درد درمان زانو درد گروه تخصصی پزشکان طب فیزیکی و توانبخشی – تیکت خبرنگاری ticket

  5. بازتاب: علت درد آرنج چیست؟ – بدر آنلاین Bedar online

  6. بازتاب: دیسک کمر و روش های جدید درمان دیسک کمر دکتر قاسم اسحاقی – خبرگذاری ایرانی جورج

  7. بازتاب: علت درد دست راست از ارنج تا مچ درمان خانگی درد آرنج دست چپ – بازآنلاین Buzzonline

  8. بازتاب: شایع ترین علائم دیسک کمر و علت دیسک کمر چیست؟ – بینا مگ – Binamag

  9. بازتاب: علت و انواع کمر درد و روش های نوین درمان با دارو بدون جراحی – آتش atash

  10. بازتاب: کمر درد چیست؟ – khabarfaz

  11. بازتاب: معرفی انواع درد کمر و روشهای درمان آن – نیوزز newses

  12. بازتاب: فیزیوتراپی چیست و چگونه انجام می شود کلینیک فیزیوتراپی یادمان – robiato

  13. بازتاب: علت کمر درد و دیسک کمری و درمان غیر جراحی پروفسور بیژن فروغ – آنلاین Dednews

  14. بازتاب: درد آرنج از علت تا درمان دکتر کاظمی فلوشیپ فوق تخصصی درد – فوری ترین اتفاقات علم

  15. بازتاب: درد آرنج نشانه چیست؟ – شهرخبر shahrkhabari

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *