بیماری و عارضه تاندونیت شانه

استفاده‌ی بیش از اندازه از عضلات شانه می‌تواند باعث بروز بیماری تاندونیت شانه گردد. فعالیت‌های ناگهانی یا تکراری یکی از علل بروز این بیمار و در نتیجه محدود شدن دامنه حرکاتی شانه می‌شوند. نکته مهم این است کمه این بیماری در طول زمان به رسوب کلسیم در تاندون‌های شانه منتهی خواهد شد. کمک گرفتن از درمان‌های تخصصی فیزیوتراپی می‌تواند به بهبود این بیماری در مفصل شانه کمک کند. برای دریافت نوبت مشاوره از متخصصین کلینیک تخصصی فیزیوتراپی هبوط از طریق سایت اقدام فرمایید.

آشنایی با بیماری تاندونیت شانه:

تاندونیت شانه

این بیماری را می‌توان از شایع‌ترین مشکلات در ناحیه مفصل شانه به شمار آورد. این عارضه با ایجاد التهاب یا تحریک در عضلات روتاتورکاف ایجاد می‌گردد. این تاندون بیشتر از سایر تاندون‌های بدن در معرض آسیب و فشار می‌باشد. وارد کردن فشار زیاد روی مفصل بزرگ بدن شانه عامل اصلی ابتلا به این بیماری می‌باشد.

چرا افراد به تاندونیت شانه مبتلا می‌شوند؟

استفاده نمودن مکرر و نادرست از مفصل شانه اصلی‌ترین عامل در بروز و ابتلا به این بیماری می‌باشد. با این همه این مورد تنها عامل بروز این بیماری در مفصل شانه نمی‌باشد. فاکتورهای دیگری از قبیل:

• مشاغلی نظیر نجاری- نقاشی ساختمان و خیاطی که نیاز به حرکت‌های تکراری در شانه دارند.
  • بی‌توجهی به گرم گردن عضلات پیش از انجام فعالیت‌های ورزشی
  • داشتن سابقه بیماری‌های ناحیه مفصل شانه نظیر ایمپینجمنت- آرتروز و روماتیسم شانه
  • انجام تکنیک‌های ورزشی به شکلی ناصحیح و وارد کردن فشار بیش از حد روی مفصل شانه
  • بلند کردن اجسام سنگین یا وارد شدن ضربه به شانه

احتمال ابتلای افراد به تاندونیت شانه را افزایش می‌دهند. توجه داشته باشید که برای تشخیص نهایی و درمان این بیماری باید با پزشک متخصص مشورت کنید. متخصصین مجرب در این حوزه در کلینیک فیزیوتراپی هبوط آماده‌ی ارائه خدمات جامع در این زمینه هستند. از طریق فرم درج شده در سایت کلینیک هبوط برای رزرو زمان مشاوره اقدام نمایید.

تاندونیت شانه چه علائمی دارد؟

با بروز این بیماری بخش‌هایی از مفصل شانه عملکرد استاندارد و روتین خود را از دست خواهد داد. این اخلال در عملکرد مفصل شانه قطعا با علائم و نشانه‌هایی نیز همراه خواهد بود. در ادامه با تعدادی از مهم‌ترین علائم بیماری تاندونیت شانه آشنا می‌شویم.

1- احساس درد و بروز التهاب و تورم در ناحیه شانه

2- گسترش یافتن در ناحیه شانه و انتقال آن به بخش‌های مجاور

3- شدت گرفتن درد در شانه فرد با انجام فعالیت‌

4- محدود شدن دامنه حرکتی در ناحیه شانه فرد مبتلا

5- کم شدن قدرت فرد مبتلا برای حرکت دادن مفصل شانه

6- شدت گرفتن درد در این ناحیه هنگام خواب

7- شنیده شدن صداهایی شبیه به تق‌تق از مفصل شانه

8- حس خشکی، سستی و ضعف در مفصل شانه

علائم بیماری تاندونیت شانه گاهی چنان شدت پیدا می‌کنند که انجام فعالیت‌های روزمره برای فرد مبتلا ناممکن می‌شود. در این حالت باید سریع برای شروع درمان این بیماری به پزشک و کلینیک‌های تخصصی مراجعه نمود.

روش‌های تشخیص بیماری تاندونیت شانه:

تاندونیت شانه

یکی از کارآمدترین شیوه‌های تشخیصی در این بیماری بررسی علائم آن می‌باشد. بنابراین توصیه می‌شود در صورت بروز هر کدام از این علائم سهل انگاری نکرده و به پزشک مراجعه کنید. درمان این عارضه در مراحل ابتدایی بسیار سریع‌تر و البته شاده‌تر انجام می‌شود. علاوه بر علائم این بیماری روش‌های تشخیصی دیگری نظیر:

• تست قدرت
  • آزمایشات دامنه حرکتی مفصل شانه
  • MRI
  • سونوگرافی
  • عکس‌برداری با اشعه ایکس

نیز برای شناسایی تاندونیت شانه وجود دارد. طبیعتا هر کدام از این راه‌های تشخیصی باید توسط پزشک متخصص انتخاب و تجویز گردد.

روش‌های درمانی موثر برای تاندونیت شانه:

تکنیک‌ها و متدهای متنوعی وجود دارد که به درمان این بیماری دردناک در شانه افراد مبتلا کمک می‌کند. شدت بیماری- سن فرد مبتلا و وضعیت کلی سلامت وی در انتخاب بهترین راه درمان تاندونیت شانه اثرگذار است. توجه داشته باشید که انتخاب متد درمانی همانند روش تشخیص این بیماری کاملا به تشخیص پزشک می‌باشد.

1- اصلاح سبک زندگی:

در این عارضه اصلاح سبک زندگی و استراحت بیشتر شانه کمک زیادی خواهد کرد. بهتر است فرد مبتلا به این بیماری تا حد ممکن مفصل شانه خود را ثابت نگه دارد. همچنین از انجام فعالیت‌های ورزشی پرمخاطره نیز در زمان ابتلا این عارضه در مفصل شانه خودداری شود. تغذیه سالم و داشتن رژیم غذایی مناسب هم می‌تواند به فرد در عبور راحت‌تر از این بیماری کمک شایانی بکند.

2- فیزیوتراپی:

بعد از اصلاح سبک زندگی فیزیوتراپی قطعا موثرترین متد و راه درمان در بیماری تاندونیت شانه است. به کمک متدهای درمانی فیزیوتراپی قدرت حرکتی مفصل شانه بازیابی خواهد شد. روش‌های معمول در فیزیوتراپی برای این بیماری شانه عبارتند از:

• لیزر تراپی
  • ماساژ درمانی
  • شاک‌ویو تراپی
  • الکتروتراپی

می‌باشند. برای دریافت بهترین روش درمانی در این عارضه دردناک شانه به متخصصین فیزیوتراپی کلینیک هبوط مراجعه فرمایید. بهترین تجهیزات و مجرب‌ترین متخصصین برای بهبود شرایط بیماران در کلینیک هبوط به کار گرفته شده‌اند.

3- دارو درمانی و تزریق تراپی:

اشاره کردیم که درد و التهاب از مهم‌ترین عوارض تاندونیت شانه به شمار می‌روند. در نتیجه گاهی بسته به شرایط بیمار باید از دارو برای بهبود التهاب و درد کمک گرفت. داروهای ضد التهاب استروئیدی و مسکن‌های موضعی در پروسه درمان این بیماری به کار می‌روند. همچنین ممکن است به تشخیص پزشک تزریق کورتون رای کاهش التهاب مورد نیاز باشد. بهبود بافت آسیب‌دیده و بالا بردن میزان گردش خون نیز با تزریق PRP به مفصل شانه میسر می‌گردد.

4- جراحی:

اغلب اگر التهابات ناشی از این بیماری شدید باشد از روش تهاجمی جراحی استفاده می‌شود. التهابات شدید باعث پارگی بافت‌های شانه شده و باید به کمک جراحی ترمیم شوند. البته بعد از جراحی شانه باید برای بهبود سریع‌تر و موثرتر مفصل شانه درمان‌های فیزیوتراپی را نیز انجام داد.

تاندویت شانه عارضه‌ای دردناک همراه با التهاب در بزرگ‌ترین مفصل بدن است. برای درمان این بیماری باید با نشانه‌ها و علائم آن آشنایی کافی داشت. در این مطلب از کلینیک تخصصی فیزیوتراپی هبوط راه‌های درمان این بیماری مزمن را تشریح نمودیم. برای دریافت درمان مناسب بیماری‌های ناحیه شانه می‌توانید به کلینیک فیزیوتراپی هبوط مراجعه نمایید. آیا تا به حال به این بیماری مفصل شانه مبتلا شده‌اید؟! تجربه خود از روند بیماری و درمان آن و دیگر درمان ها همچون درمان چاقی با فیزیوتراپی را با ما و دیگر کاربران سایت کلینیک هبوط به اشتراک بگذارید.