عارضه ایمپینجمنت شانه

مفصل شانه از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مفاصل در بدن انسان به شمار می‌رود. دامنه حرکتی زیاد این مفصل در عملکرد روزانه بدن اثر بسیار زیادی از خود به جار می‌گذارد. همین تاثیر بالای شانه در بدن موجب می‌شود که درد و ناراحتی‌های این مفصل نیز بیشتر آزاردهنده باشند. یکی از علل بروز درد در این مفصل ایمپینجمنت شانه یا سندروم گیرافتادگی شانه است. درد مهم‌ترین نشانه و ناراحتی است که توسط این عارضه در مفصل شانه ایجاد می‌گردد. با ما در این مطلب از کلینیکی تخصصی فیزیوتراپی هبوط همراه شوید تا درباره این عارضه بیشتر بدانید.

منظور از ایمپینجمنت شانه چیست؟

ایمپینجمنت شانه

این عارضه که با نام گیرافتادگی شانه هم شناخته می‌شود تاندون‌ها و بورس‌ها را درگیر می‌کند. حرکت‌های تکراری عامل مهمی در بروز این سندرم دردناک در مفصل شانه محسوب می‌شوند. بسیاری از افراد بدون اینکه با نام این بیماری آشنا باشند با آن درگیر هستند. هنگامی که تاندون عضلات کلاهک گردانند و بورس آکرومیال در شانه گیر می‌کنند فرد به این سندروم مبتلا می‌شود. گیر افتادگی در این ساختار موجب سایش آن‌ها به وسیله استخوان‌های کنار می‌شود. در نتیجه با گذشت زمان در بخش‌های مذکور از مفصل شانه التهاب پدید می‌آید. این التهابات در نهایت به دردهای آزاردهنده‌ای در فرد مبتلا منجر می‌شوند. در نتیجه فرد مبتلا از انجام بسیاری فعالیت‌های روزمره باز مانده و ناتوان می‌شود.

چرا افراد به سندروم ایمپینجمنت شانه مبتلا می‌شوند؟

برای درمان این سندروم با متدهای موجود باید دلایل ابتلا به آن را شناسایی کنیم. این اطلاعات در درک بهتر از سندروم گیرافتادگی شانه و راه‌های درمان آن کمک می‌کنند. انواع متدهای ویژه و موثر برای درمان سندروم ایمپینجمنت شانه در کلینیک فیزیوتراپی هبوط ارائه می‌شود. کافی است از طریق راه‌های ارتباطی درج شده در سایت با مشاوران کلینیک هبوط تماس بگیرید. اما عواملی که موجب درگیر شدن افراد با این عارضه در مفصل شانه می‌شود عبارتند از:

• انجام مداوم ورزش‌هایی نظیر شنا- ورزش‌های پرتابی و والیبال
  • خم کردن بازو در زاویه بیشتر از 90 درجه و به صورت تکراری مداوم ( به عنوان مثال فعالیت نقاشان ساختمان را می‌توان در این مورد نام برد.)
  • کاهش یافتن فضای ساب آکرومیال به خاطر سفتی کپسول مفصلی در شانه
  • ایجاد اختلال در عملکرد هماهنگ ماهیچه‌های کمربندی شانه
  • بی‌ثباتی در مفصل شانه
  • شل بودن کپسول مفصلی
  • پوسچر نامناسب و در نتیجه جلو آمدن شانه‌ها ( این عارضه به شانه گرد نیز معروف است.)
  • تروما و ضربات وارد شده به مفصل شانه
  • ایجاد ساختار غیرطبیعی در زائده آکرومیون

می‌باشد. بنابراین بسیاری از ما در معرض ابتلا به سندروم گیرافتادگی یا ایمپینجمنت شانه هستیم.

گیرافتادگی شانه چه نشانه‌ها و علائمی دارد؟

ایمپینجمنت شانه

شناخت علائم هر بیماری و عارضه در تشخیص زود هنگام و درمان موثر آن نقش دارد. در این شما را با علائم ایمپینجمنت شانه در افراد آشنا خواهیم کرد. این علائم در شانه که به محض رویت آن‌ها باید به پزشک متخصص مراجعه کنید شامل:

• احساس درد هنگام بالا بردن سر
  • بروز درد هنگام بالا بردن دست نسبت به سر
  • احساس درد هنگامی خوابیدن روی بازو
  • احساس درد هنگامی که بازو را رها کرده یا زمان پایین آوردن بازو
  • بروز دردهایی با شدت کم اما دائمی در مفصل شانه
  • بروز درد و حساسیت در بخش جلویی مفصل شانه

می‌باشند. بعد از مشاهده این علائم هر چه سریع‌تر به کلینیک فیزیوتراپی هبوط مراجعه کرده و کار درمان را آغاز کنید. پروسه تشخیصی و درمانی سندروم ایمپینجمنت شانه در کلینیک تخصصی فیزیوتراپی هبوط زیر نظر پزشک انجام می‌گیرد.

سندروم گیرافتادگی شانه در چه افراد شایع است؟

اشاره کردیم انجام برخی از حرکات تکراری که شانه را درگیر کند احتمال ابتلا به این سندروم را افزایش می‌دهد. با این تفاسیر برخی از افراد بیشتر در معرض ابتلا به ایمپینجمنت شانه هستند. این اشخاص معمولا دارای مشاغلی دارند که نیاز به بالا نگهداشتن شانه دارد. علاوه بر آن پارامترهای دیگری نیز وجود دارد که شانس ابتلا به سندروم گیرافتادگی شانه را افزایش می‌دهد همچون:

• افزایش سن
  • انجام افراطی و نادرست حرکات ورزشی

دردهای شدید باعث محدود شدن دامنه حرکتی مفصل شانه بر اثر این سندورم می‌شود. در نتیجه با محدود شدن حرکت بزرگ‌ترین مفصل بدن بسیاری از فعالیت‌های روزانه ناتمام خواهد ماند.

راه‌های درمان سندروم گیرافتادگی شانه چیست؟

ایمپینجمنت شانه بیماری است که می‌تواند برای هر یک از ما پیش آید. آمارها نشان می‌دهند از هر 5 نفر یک نفر به گیرافتادگی مفصل شانه مبتلا است. خوشبختانه اغلب افراد مبتلا از طریق متدهای درمانی غیرتهاجمی و بدون نیاز به جراحی بهبود می‌یابند. در این بخش با موثرترین راه‌های درمان این سندروم دردناک در شانه آشنا خواهیم شد.

1- فیزیوتراپی:

متدها و تکنیک‌های زیادی در فیزیوتراپی وجود دارند که به درمان سندروم گیرافتادگی شانه کمک می‌کند. اهداف درمان‌های فیزیوتراپی برای بهبود این عارضه در شانه شامل:

• تقویت عضلات در ناحیه شانه
  • کاهش فشار روی تاندون‌های مفصل شانه
  • بهبود التهاب‌های ایجاد شده
  • تسکین درد در مفصل برای بازگشت دامنه حرکتی فرد مبتلا به ایمپینجمنت شانه

می‌باشد. برای این منظور از متدهای درمانی خاصی همچون:

• تحریک الکتریکی عضلات شانه
  • اولتراساند برای تحریک تاندون‌های آسیب دیده در ناحیه شانه
  • گرما و سرما درمانی
  • انجام ورزش‌ها و تمرینات موثر در زمینه بهبود گیرافتادگی شانه

در فیزیوتراپی کمک می‌گیرند.

2- دارو درمانی برای بهبود سندروم گیرافتادگی شانه:

در کنار درمان‌های فیزیوتراپی می‌توان از برخی داروها نیز به منظور کاهش درد و التهاب استفاده کرد. به عنوان مثال احتمال دارد پزشک تزریق کورتون در تاندون‌های فرد مبتلا به ایمپینجمنت شانه را تجویز کند. ملوکسیکام- سلکوکسیب و دیکلوفناک از دیگر داروهای مورد استفاده برای بهبود گیرافتادگی شانه هستند.

3- جراحی:

چنانچه متدهای درمانی در طول 3 الی 6 ماه کارگر نباشند و بیماری بهبود نیابد باید به سراغ جراحی رفت.  برای افرادی که با شدت بسیار بالایی به این سندروم دردناک در ناحیه شانه مبتلا هستند جراحی گزینه‌ای مناسب است.

سندروم گیرافتادگی شانه که با نام ایمپینجمنت شانه نیز شناخته می‌شود ایجاد درد زیادی می‌کند. از روش‌های مختلفی از جمله فیزیوتراپی برای بهبود این سندروم مفصل شانه می‌توان کمک گرفت. چنانچه شما نیز به این عارضه مبتلا هستید هرچه سریع‌تر با مشاوران ما در کلینیک فیزیوتراپی هبوط تماس بگیرید.و همچنین علاوه بر درمان این نوع بیماری ها ما در کلینیک به درمان چاقی میپردازیم .