site logo

اقدامات اولیه بعد از آسیب ورزشی و رعایت نکات

انجام فعالیت‌های ورزشی به همان اندازه که موجب قدرتمند شدن بدن می‌شوند می‌توانند آسیب رسان هم باشند. اولین لحظات و ساعات بعد از وارد شدن آسیب‌های ورزشی اهمیت زیادی دارند. به همین خاطر اطلاع از اقدامات اولیه بعد از آسیب ورزشی مهم می‌باشد. آیا شما می‌دانید که بلافاصله بعد از آسیب ورزشی چه اقدامی باید انجام داد؟ حفظ آرامش و خونسردی یکی از اولین کارهایی است که باید در لحظات اولیه انجام داد. در این مطلب از کلینیک تخصصی فیزیوتراپی مربوطی در زمینه این اقدامات مطالب مفیدی را ارائه خواهیم کرد.

منظور از آسیب ورزشی چیست؟

ابتدا باید بدانید که وقتی از آسیب ورزشی حرف می‌زنیم منظور ما دقیقا شامل چه چیزهای می‌شود. اصولا هر نوع آسیب فیزیکی که در حین انجام حرکات ورزشی ایجاد شود آسیب ورزشی نام دارد. اما در حالت کلی‌تر هر نوع آسیبی که در نتیجه فعالیت بدنی ایجاد گردد در این دسته جای می‌گیرد. این آسیب‌ها به ورزشکاران محدود نمی‌شود و افراد غیر ورزشکار را نیز شامل می‌شود. برخی از افراد در مشاغلی نظیر باغبانی، نقاشی و کارگران کارخانه مشغول هستند که بیشتر در معرض آسیب‌های به اصطلاح ورزشی قرار دارند. این نوع از آسیب دیدگی‌ها به نقطه یا عضو خاصی در بدن محدود نشده و در اجزای مختلفی همچون:

  • استخوان‌ها
  • عضلات
  • تاندون‌ها
  • رباط‌ها

ایجاد می‌شوند. شکستگی استخوان و ضربه مغزی و دررفتگی از شایع‌ترین آسیب‌های ورزشی محسوب می‌شوند.

شناخت اقدامات اولیه بعد از آسیب ورزشی

بعد از اینکه فرد دچار آسیب‌های ورزشی شد باید چند اقدام ضروری را انجام داد. این اقدامات کمک می‌کنند تا از شدت گرفتن آسیب و ایجاد خطرات بیشتر جلوگیری شود. در این قسمت از مقاله این اقدامات ضروری را در چند مرحله به طور کامل شرح خواهیم داد.

اقدامات اولیه بعد از آسیب ورزشی

1- معاینه اولیه

در اولین مرحله باید شرایط و آسیب وارده به فرد را مورد ارزیابی و معاینه قرار دهیم. دردی که فرد آسیب دیده تحمل می‌کند و ناحیه درگیر از مهم‌ترین اطلاعات این معاینه محسوب می‌شوند. اگر شدت درد ناشی از آسیب ورزشی قابل تحمل باشد در اغلب اوقات جای نگرانی نیست. اما اگر فرد آسیب دیده قادر به تحمل درد ناشی از صدمه ورزشی نیست باید اقدامات بیشتری صورت گیرد.

2- معاینه شدن توسط پزشک

معاینه شدن توسط پزشک یکی دیگر از اقدامات مهم در زمان آسیب دیدگی ورزشی است. بعد از انجام معاینات اولیه توسط پزشک در صورت نیاز آزمایشات بیشتری درخواست می‌گردد. پزشک از طریق بررسی‌های بیشتر تلاش می‌کند تا شدت آسیب ورزشی وارده به فرد را مشخص کند. چنانچه پزشک وضعیت را بحرانی ارزیابی کرد باید به نزدیک‌ترین مراکز درمانی مراجعه نمایید.

3- حفظ کردن روحیه

یکی از اقدامات اولیه بعد از آسیب ورزشی که اهمیت زیادی دارد حفظ نمودن روحیه و خونسردی می‌باشد. در صورتی که درد شدیدی را به دلیل آسیب‌های ورزشی تحمل می‌کنید از درخواست کمک واهمه نداشته باشید. همچنین در صورت مواجه با درد کشیدن دیگران در آسیب‌های ورزشی نباید واکنش‌های احساسی نشان دهید. آرامش و حفظ روحیه در شرایط بحرانی به تصمیم‌گیری‌های درست کمک می‌کند.

4- درمان آسیب ورزشی

برای پیشگیری از شدت گرفتن آسیب ورزشی وارده باید در اسرع وقت نسبت به درمان آن اقدام کرد. پزشک شما می‌تواند به بهترین شکل وضعیت آسیب دیدگی ناشی از ورزش را تشخیص دهد. در نتیجه از متدها و روش‌های درمانی مناسبی برای رفع آسیب ورزشی کمک می‌گیرد.

5- استراحت کردن

بعد از اینکه فرد دچار آسیب ورزشی شد باید تا بهبود کامل آن استراحت کند. فشار آوردن دوباره به عضو آسیب دیده می‌تواند شدت صدمات وارده را بیشتر کند. پس استراحت کردن و دوری از فعالیت‌های ورزشی تا زمان بهبود آسیب ورزشی ایجاد شده باید در اولویت قرار بگیرد.

6- کمپرس سرد با یخ

یکی دیگر از اقدامات اولیه بعد از آسیب‌ ورزشی استفاده از کمپرس یخ می‌باشد. کمپرس یخ می‌تواند از تورم و درد ناشی از آسیب ورزشی تا حد زیادی جلوگیری کند. کمک گرفتن از کمپرس یخ می‌تواند از اسپاسم‌های عضلانی ناشی از این نوع آسیب دیدگی‌ها نیز جلوگیری کند. توجه داشته باشید که کمپرس گرم کمک چندانی به بهبود وضعیت فرد آسیب دیده نخواهد کرد. اما می‌توان به صورت متناوب در دوره‌های 1 تا 2 دقیقه‌ای از کمپرس سرد و گرم کنار هم استفاده کنید.

این اقدامات بعد از آسیب‌های ورزشی می‌توانند کمک زیادی به تثبیت وضعیت و کاهش شدت صدمات وارده کنند.

پیشگیری از آسیب ورزشی بهتر از درمان

قطعا پیشگیری کردن از بروز چنین آسیب دیدگی‌هایی بهتر از درمان آن است. گرم کردن بدن قبل از شروع فعالیت‌های ورزشی می‌تواند کمک زیادی به جلوگیری از آسیب دیدگی نماید. توجه به راهنمایی‌ها و دستورات مربی نیز در زمینه پیشگیری از این آسیب‌ها موثر است. بهتر است به بدن خود زمان کافی برای استراحت کردن بدهید. به ویژه به اندام‌هایی که در هنگام ورزش بیشتر تحت فشار قرار گرفته‌اند. اقدامات اولیه بعد از آسیب ورزشی هرگز برطرف کننده کامل صدمات نیست. پس حتما به پزشک مراجعه کرده و دوره درمان خود را کامل کنید. انجام ورزش‌هایی که با فیزیک فردی شما تناسب بیشتری دارند به پیشگیری از این آسیب‌ها کمک می‌کنند. توجه داشته باشید تا زمانی که آسیب‌های ورزشی قبلی بهبود کامل پیدا نکرده مجددا وارد فعالیت ورزشی نشوید. آسیب دیدن دوباره عضو صدمه دیده می‌تواند شدت آسیب و مدت درمان را افزایش دهد.

فیزیوتراپی برای بهبود آسیب‌های ورزشی

فیزیوتراپی برای رفع و بهبود آسیب‌های ورزشی نقش بسیار پر رنگی دارد. بازیابی توان و تقویت عضو آسیب دیده با تمرینات تخصصی فیزیوتراپی انجام پذیر است. برای استفاده از خدمات تخصصی بهترین فیزیوتراپ‌های ورزشی می‌توانید به کلینیک فیزیوتراپی مربوطی مراجعه نمایید. امکانات و تجهیزات مدرن در کنار بهترین فیزیوتراپیست‌های کشور در کلینیک مربوطی به کار گرفته شده‌اند. دوره درمان با انجام درمان‌های مناسب فیزیوتراپی در آسیب‌های ورزشی کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

سخن پایانی

اقدامات اولیه بعد از آسیب ورزشی می‌تواند کمک بسیار مهمی در بهبود کامل فرد محسوب شود. به همین خاطر باید به اقداماتی که باید بلافاصله بعد از آسیب ورزشی انجام شود وقف بود. هرگز آسیب‌های وارده در فعالیت‌های بدنی و ورزشی را دست کم نگیرید. به ویژه اگر درد و عوارض ناشی از آن مدتی ادامه داشته باشد باید به پزشک مراجعه نمود. کلینیک تخصصی فیزیوتراپی مربوطی آماده ارائه خدمات درمانی بعد از آسیب‌های ورزشی می‌باشد.

 

 

 

 

 

17 در مورد “اقدامات اولیه بعد از آسیب ورزشی و رعایت نکات”

  1. بازتاب: ۹ روش درمان دیسک کمر – وبسایت صحرانی

  2. بازتاب: انواع کمر درد+برای درمان کمر درد چه بخوریم؟ – نیوز pb

  3. بازتاب: چرا دچار کمر درد میشویم؟ – مجله دانشی fix

  4. بازتاب: درد آرنج نشانه چیست و چگونه بدون جراحی درمان میشود؟ – شبکه ست set

  5. بازتاب: درد آرنج علت و درمان های آن کلینیک درد نفس – صحافی خبری

  6. بازتاب: درد آرنج علت و روش های درمان درد آرنج تهران ارتوپدی – صبا رضایی

  7. بازتاب: درمان زانو درد بدون جراحی با چه روشیهایی امکانپذیر است؟ – روزنامه خبر گذاری

  8. بازتاب: درمان زانو درد با 4 راهکار موثر – زگار Zegar

  9. بازتاب: درمان زانو درد و علت ایجاد درد در زانو دکتر مهدی شهرستانی – روبیاتو

  10. بازتاب: دیسک کمر چه علائمی دارد؟ – دل delnews

  11. بازتاب: دیسک کمر علائم، علت، تشخیص و درمان کلینیک درمان درد امید – خبرگذاری سوزیاتو soziato

  12. بازتاب: دیسک کمر چیست؟ – خبری با ما

  13. بازتاب: زانو درد علائم، علت و درمان قطعی (+ویدیو) کلینیک فیزیوتراپی نوید – تهران جدید Tehran

  14. بازتاب: عوامل ایجاد کننده زانو درد و راه های درمان – View خبری

  15. بازتاب: مدالیته در فیزیوتراپی یعنی چه؟ – نیوزیاتو newsiato

  16. بازتاب: فیزیوتراپی؛ روشها، مزایا، عوارض و مراقبتها – RoLiato

  17. بازتاب: درد کمر علت علائم پیشگیری تشخیص و درمان بدون جراحی کلینیک فیزیوتراپی شریعتی – شبکه خبر رسانی دبلیو

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *