site logo

 آسیب‌های لیگمانی مفصل زانو چیست و راه های درمان آن

زانو یکی از مفاصل بزرگ و مهم در بدن انسان می‌باشد که از اجزای مختلفی ساخته شده است. یکی از این اجزای مهم در زانو رباط‌ها هستند که وظیفه افزایش ثبات این بخش را بر عهده دارند. چنانچه دو تا چند رباط در زانو دچار آسیب شود صدمات لیگمانی وارد شده است. برای بهبود و درمان آسیب‌های لیگمانی مفصل زانو چه باید کرد؟ مراجعه به کلینیک‌ فیزیوتراپی تخصصی هبوط می‌تواند به بهبود این مشکل در زانو کمک کند. در ادامه این مطلب اطلاعات بیشتری در زمینه این طیف از آسیب‌های زانو در اختیار شما قرار خواهیم داد.

رباط یا لیگمان چیست؟

لیگمان نواری محکم و انعطاف‌پذیری است که همانند یک طناب دو سمت استخوان‌های مفصلی را گرفته است. در واقع رباط‌ها یا همان لیگمان‌ها مانع می‌شوند که استخوان‌های دو سر زانو از هم جدا گردند. ساختار لیگمان از بافتی همبند و سلول‌هایی به نام فیبروبلاست تشکیل شده است. این سلول‌های سلول‌هایی پروتئینی تولید کرده و بین این سلول‌ها نیز با همان مواد پروتئینی پر می‌شود. اصلی‌ترین و مهم‌ترین پروتئین لیگمان یا رباط را کلاژن‌ها تشکیل می‌دهند. این ساختارهای از مهم‌ترین عوامل در ایجاد استحکام زانو به شمار می‌روند. رشته‌های پروتئینی ذکر شده نیز مهم‌ترین عامل در مقاومت و استحکام لیگمان‌ها محسوب می‌شوند.

آسیب‌های لیگمانی مفصل زانو

آسیب لیگمانی زانو

با توجه به فشار وارده به زانو و میزان فعالیت این مفصل احتمال آسیب‌دیدگی در رباط‌های آن وجود دارد. این آسیب‌دیدگی به دلایل مختلفی در لیگمان‌های زانو رخ می‌دهد. از آن جایی که رباط‌های متعددی در زانو وجود دارند آسیب‌های لیگمانی مفصل زانو نیز متفاوت هستند. انقباضات شدید و یا وارد شدن ضربات محکم به زانو می‌تواند باعث پارگی و آسیب لیگمان‌ها گردد. مثلا اگر دونده‌ای در مسیر خود یک چرخش ناگهانی داشته باشد احتمال پارگی در رباط‌های زانوی وی زیاد می‌باشد. توجه داشته باشید که پارگی و آسیب‌دیدگی لیگمان‌های زانو بسیار صدماتی جدی محسوب می‌شوند. بنابراین لازم است تا برای کنترل و درمان این آسیب‌دیدگی فورا اقدام گردد.

آسیب رباط صلیبی زانو

رباط صلیبی در زانو وظیفه کنترل نمودن حرکات این ناحیه از بدن را عهده‌دار است. رباط‌های صلیبی زانو شامل دو نوع اعم از رباط صلیبی قدامی و  نیز رباط صلیبی خلفی هستند. حالت این دو رباط صلیبی نسبت به هم متقاطع بوده و به شکل حرف X در زانو جای گرفته‌اند. آسیب‌های ناشی از کشیدگی یا پارگی رباط صلیبی در اغلب به دلیل ابتلا به آرتروز زانو و آرتریت رخ می‌دهد. البته عوامل دیگری نظیر حرکت‌های ورزشی و چرخش‌های ناگهانی نیز می‌توانند باعث بروز این آسیب در زانو شوند. این بخش از آسیب‌های لیگمانی مفصل زانو از صدمات سایر بخش‌های نظیر منیسک ناشی می‌شود. همچنین زنان بیشتر از مردان در معرض آسیب‌های رباط صلیبی در زانو هستند. از علائم و نشانه‌های آسیب‌دیدگی رباط صلیبی در زانو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بی‌ثباتی در تحمل وزن بدن
  • تورم زانو و شدن گرفت آن در ساعاتی بعد از بروز آسیب
  • درد شدید در ناحیه زانو
  • قادر نبودن به حرکت دادن زانو
  • خالی شدن زانو

این نشانه‌ها و علائم را باید بسیار جدی گرفت و فورا به متخصص ارتوپد و فیزیوتراپ مراجعه کرد.

آسیب رباط‌های جانبی زانو

یکی دیگر از لیگمان‌های زانو که با آسیب و پارگی مواجه می‌شوند رباط‌های جانبی زانو هستند. لیگمان جانبی زانو نواری حیاتی در بخش بیرونی زانو محسوب می‌گردد. بیشترین کسانی که در معرض این آسیب قرار دارند ورزشکاران حرفه‌ای هستند. مهم‌ترین نشانه  و علامت در پارگی و آسیب لیگمان جانبی زانو درد شدید است. دوره درمان و بهبود در این مورد از آسیب‌های لیگمانی مفصل زانو 3 تا 12 هفته می‌باشد. حتی ممکن است نیاز به عصا و مراقبت‌های بیشتری از زانو داشته باشید. تورم نیز از دیگر نشانه‌های پارگی در رباط جانبی مفصل زانو به شمار می‌رود. فوتبال و اسکی بیشتر خطر و ریسک پارگی برای این رباط جانبی در زانو را دارند. البته با طی کردن دوره‌های درمان و دریافت خدمات فیزیوتراپی می‌توانید دوباره این ورزش‌ها بازگردید. در این پروسه باید از کمک‌ها و خدمات درمانی کامل و مناسبی در کلینیک‌های فیزیوتراپی معتبر برخوردار باشید. کلینیک تخصصی فیزیوتراپی هبوط با امکانات به روز و کامل با حضور بهترین فیزیوتراپ‌ها آماده ارائه خدمات می‌باشد. کافی است با مشاوران کلینیک تماس گرفته و سایر اطلاعات تکمیلی را دریافت کنید. در ادامه‌ی این مطلب، در خصوص بررسی آسیب‌‌دیدگی رباط‌های زانو به صدمات مینیسک هم می‌پردازیم.

آسیب مینیسک زانو

پارگی مینیسک زانو را می‌توان شایع‌ترین آسیب‌ها در مفصل زانو دانست. این بخش از زانو شبیه به حرف C بوده و از غضرف ساخته شده است. پارگی مینیسک زانو به اندازه سایر آسیب‌های لیگمانی مفصل زانو اهمیت دارد. مینیسک درست مانند یک بالشتک بین استخوان درشت نی و ران جای گرفته است. در هر یک از مفصل‌های زانو دو عدد مینیسک وجود دارد. هر فعالیتی که بتواند به زانو فشار وارد کند می‌تواند باعث آسیب دیدن مینیسک گردد. به همین خاطر گفتیم که این دست از آسیب‌های مفصل زانو شیوع بسیار بالایی دارند. از نشانه‌های پارگی مینیسک زانو می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • درد شدید در ناحیه مفصل زانو
  • سفتی زانو
  • تورم زانو
  • احساس عدم توانایی برای تحمل وزن فرد
  • قفل شدن زانو
  • گرفتگی در زانو
  • قادر نبودن به صاف کردن مفصل زانو

اگر هر کدام از این نشانه‌ها بعد از چند روز برطرف نشدند باید به سراغ متخصص بروید. چرا که احتمال آسیب‌های جدی به زانو و مینیسک آن وجود دارد. همچنین می‌توانید برای مراجعه به متخصص با کلینیک فیزیوتراپی هبوط تماس گرفته و وقت ویزیت خود را ثبت نمایید. تمام آسیب‌های لیگمانی مفصل زانو در این کلینیک به بهترین شکل و با به روزترین امکانات درمان خواهد شد. فیزیوتراپی در پروسه درمان این دست از آسیب‌دیدگی‌های زانو نقش بسیار مهم و البته کارآمدی بر عهده دارد.

سخن پایانی:

زانو یکی از بزرگ‌ترین و البته حساس‌ترین مفاصل در بدن انسان محسوب می‌گردد. در این مطلب از کلینیک فیزیوتراپی هبوط در خصوص آسیب‌های لیگمانی مفصل زانو مطالبی را شرح دادیم. برای تشخیص نهایی نوع آسیب وارده به زانو باید تحت معاینه متخصص ارتوپد و فیزیوتراپ قرار بگیرید. نوبت‌دهی در کلینیک هبوط از طریق سایت مجموعه نیز انجام می‌گیرد تا راحتی بیشتری برای شما به همراه داشته باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *