site logo

فیزیوتراپی گودی کمر

زمانی که ستون فقرات در ناحیه کمر انحنای زیادی داشته باشد فرد به گودی کمر مبتلا است. انحنای ستون فقرات در حد طبیعی کمک زیادی به جذب ضربات احتمالی و شوک‌های وارده به این ناحیه می‌کند. مشکل زمانی ایجاد می‌شود که این انحنا بیشتر از حد لازم باشد. در این حالت فشار وارده بر کمر زیاد شده و مشکلاتی ایجاد می‌کند. فیزیوتراپی گودی کمر یکی از راه‌های درمان این عارضه در اشخاص به شمار می‌رود. در این مطلب از کلینیک تخصصی فیزیوتراپی هبوط اطلاعات مفیدی در این خصوص و فیزیوتراپی در منزل بیان می‌کنیم.

گودی کمر چه زمانی بیشتر از اندازه است؟

در حالت طبیعی انحنای مهره‌های گردن به سمت داخل و مهره‌های کمر به سمت بیرون است. اگر این انحنا بیشتر از حد نرمال آن باشد بیماری به نام گودی کمر یا هایپرلوردوزیس ایجاد می‌شود. افرادی که به این عارضه مبتلا هستند به راحتی یک گودی آشکار در این بخش از بدن خود را مشاهده می‌کنند. چنانچه از پهلو به افراد مبتلا به گودی کمر نگاه کنید شکی مشابه حرف C خواهید دید. همچنین حالت شکم و باسن در این افراد به گونه‌ای است که انگار به هم چسبیده‌اند.

گودی کمر چه علائم و نشانه‌هایی برای تشخیص دارد؟

علائم عارضه‌ی گودی کمر بستگی زیادی به شدت آن دارد. با این همه شایع‌ترین نشانه‌های ابتلای یک فرد به این مشکل در ناحیه کمر عبارتند از:

  • ایجاد حالت C شکل با نگاه از پهلو به فرد مبتلا
  • شکاف زاد بین کمر و زمین هنگام دراز کشیدن فرد روی یک سطح سفت
  • درد و احساس ناراحتی در کمر
  • مشکل بودن انجام حرکت‌های خاص

می‌باشند.  فیزیوتراپی گودی کمر به شما در بهبود این مشکل و عوارض ناشی از آن کمک می‌کند.

فیزیوتراپی گودی کمر

علل ایجاد گودی کمر در افراد چیست؟

چنانچه گودی کمر در کودکان دیده شود اغلب دلیل خاصی برای آن نمی‌توان یافت. همچنین این عارضه در هر سنی می‌تواند بروز کرده و مشکل‌ساز گردد. از جمله دلایل ایجاد گودی کمر در افراد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • قرار دادن کمر در وضعیت‌های نامناسب
  • چاقی و داشتن اضافه وزن
  • پوکی استخوان و ضعف در استخوان‌ها
  • التهابات ناشی از دیسک کمر به ویژه بین مهره‌های ستون فقرات در ناحیه کمر فرد
  • کایفوزیس یا داشتن انحنای بیش از اندازه در بخش میانی کمر به سمت بیرون
  • سرخوردگی مهره‌های ستون فقرات
  • بیماری‌های خاص نظیر اکوندروپلازی

چطور می‌توان عارضه‌ی گودی کمر را تشخیص داد؟

متخصصین فیزیوتراپی از دستگاه‌های ارزیابی بیومکانیکال برای تشخیص دادن گودی کمر کمک می‌گیرند. با این همه امکان تشخیص گودی کمر توسط خود بیمار نیز وجود دارد. بعد از تشخیص برای دریافت درمان‌های فیزیوتراپی گودی کمر باید به کلینیک‌های معتبر مراجعه شود. کلینیک فیزیوتراپی هبوط خدمات تخصصی و حرفه‌ای در زمینه بهبود گودی کمر ارائه می‌کند. کافی است با کارشناسان هبوط تماس گرفته و راهنمایی‌هایی لازم را دریافت کنید. روش دیگری که فرد خود قادر به انجام آن باشد تست دیوار نام دارد. در این روش فرد مبتلا به دیوار تکیه داده و انگشتان خود را در ناحیه گود کمر جای می‌دهد. در حالتی که انحنای کمر در حد نرمال باشد تنها بند دوم و سوم انگشت وارد گودی کمر خواهند شد. اما هر چه انحنا از حالت نرمال خارج شده و شدیدتر باشد بخش‌های بیشتری از دست وارد گودی کمر می‌شود. به این ترتیب بیمار خود قادر به تشخیص ابتلا به این عارضه در ناحیه کمرش می‌باشد.

فیزیوتراپی گودی کمر

گودی بیش از اندازه کمر چه عوارضی دارد؟

در این بخش به عوارض رایج گودی کمر اشاره خواهیم کرد. عارضه‌هایی که باعث می‌شود فرد نسبت به درمان فیزیوتراپی گودی کمر یا دیگر روش‌ها اقدام کند. این عوارض و نشانه‌های گودی کمر عبارتند از:

  • کمر دردهای شدید در فرد مبتلا
  • اسپاسم‌های عضلانی شدید در ناحیه کمر
  • ایجاد فتق دیسک
  • تنگ شدن کانال نخاعی در فرد مبتلا به گودی کمر
  • بی‌حسی در پاها
  • دردهای سیاتیک
  • اختلال در دفع ادار و مدفوع در حالت‌های شدید گودی کمر

می‌باشد.

درمان چگونه است؟

درمان‌های موثر در زمینه رفع قوس کمر با آموزش بیمار درباره وضعیتی که دارد آغاز می‌شوند. این آموزش‌ها به کم شدن فشار وارده به کمر و گردن منتهی خواهد شد. از طرف دیگر تمرینات و حرکت‌های خاصی برای پیشبرد درمان گودی کمر پی گرفته می‌شود. ماساژ درمانی یا منوال تراپی هم از متدهای موفق در فیزیوتراپی جهت بهبود عارضه گودی کمر است. فیزیوتراپ به بیمار آموزش‌هایی می‌دهد تا به راحتی در منزل تکرار کند. از این طریق دردهای ناشی از انحنای زیاد قوس کمر کاهش یافته و تسکین می‌یابد. از طرفی عدم وابستگی بیمار به روش‌های درمان قوس کمر نیز از اهداف موردد توجه فیزیوتراپ به حساب می‌آید. الکتروتراپی- اولتراسوند و شاک ویو تراپی نیز از دیگر متدهای مورد استفاده در فیزیوتراپی برای بهبود گودی کمر هستند. قطعا بهترین و کاربردی‌ترین روش درمان گودی کمر باید توسط متخصص فیزیوتراپ انتخاب شود. زیرا انتخاب متد درمانی مناسب برای درمان‌های فیزیوتراپی نیاز به مهارت و دانش بالای دارد.

 

برای پیشگیری از گودی کمر چه باید کرد؟

بعد از اینکه با فیزیوتراپی گودی کمر و مزایا آن آشنا شدیم کمی هم درباره پیشگیری از این عارضه می‌گوییم. هنگام نشستن کف پایتان را صاف بر روی زمین قرار دهید و سپس صندلی را تنظیم نمایید. بهترین حالت خوابیدن برای جلوگیری از گودی کمر قرار دادن شکم و صورت رو به بالا است. اضافه وزن و افتادگی شکم از جمله عوامل بروز گودی کمر در خانم‌ها به شمار می‌رود. به همین دلیل در دوران بارداری بیشتر از سایر مواقع در خانم‌ها شاهد بروز گودی کمر هستیم. عارضه‌ی گودی کمر در کشانی که ورزش نمی‌کنند بیشتر مشاهده می‌شود. بنابراین انجام روتین ورزش در برنامه روزانه و هفتگی کمک زیادی در عدم ابتلا به گودی کمر می‌کند.

سخن پایانی:

برای درمان عارضه گودی کمر از روش‌های مختلفی می‌توان کمک گرفت. اما فیزیوتراپی گودی کمر نتایج موثرتر و قوی‌تری به دنبال دارد. بهترین نتیجه از درمان‌های فیزیوتراپی زمان ایجاد می‌شود که توسط فرد متخصص انجام گیرد. در نتیجه مراجعه به کلینیک‌های معتبر و شناخته شده در این حوزه الزامی است. متخصصین کلینیک تخصصی فیزیوتراپی هبوط آماده ارائه کلیه خدمات درمانی در زمینه بهبود گودی کمر هستند.

1 در مورد “فیزیوتراپی گودی کمر”

  1. بازتاب: فیزیوتراپیست کیست و چه وظایفی دارد؟ – راضیاتو raziato

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *