site logo

درمان اضافه وزن با فیزیوتراپی

چاقی به عنوان یک بیماری مزمن که با تجمع چربی در بخش‌های مختلف بدن سلامتی را تهدید می‌کند شناخته می‌شود. بیماری‌های مختلفی همچون نارسایی قلبی و عارضه فشار خون از عوارض چاقی می‌باشد. برای درمان این عارضه‌ی خطرناک باید از متدها و روش‌های درمانی موجود کمک گرفت. درمان چاقی با فیزیوتراپی با روش‌ها و شیوه‌های مختلفی انجام می‌گیرد. این متدها در لاغری با فیزیوتراپی با توجه به شرایط بیمار و نوع چاقی وی انتخاب می‌شود. برای انجام معاینات اولیه و انتخاب بهترین متد درمان چاقی توسط فیزیوتراپ متخصص به کلینیک فیزیوتراپی هبوط مراجعه کنید.

چاقی و علل ایجاد آن:

چاقی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن و عوارض سبک زندگی مدرن به شمار می‌رود. این بیماری به لحاظ ساختاری بسیار پیچیده بوده و از تجمع چربی‌ها به صورت غیرعادی ایجاد می‌شود. تجمع غیر نرمال چربی در بخش2های مختلف بدن موجب می‌شود تا بیماری‌های زیادی برای فرد مبتلا به وجود آید. این بیماری‌ها در پاره‌ای از اوقات بسیار خطرناک و جدی هستند. علاوه بر آن چاقی روی اعتماد به نفس و بعد روانی فرد نیز آثار منفی به جای می‌گذارد. اینجاست که لاغری با فیزیوتراپی می‌تواند کمک بزرگی به بهبود شرایط زندگی افراد بنماید. علاوه بر درمان چاقی لاغری موضعی با فیزیوتراپی نیز از طریق متدهای خاص آن امکان‌پذیر است. علت‌های مختلفی در بروز این عارضه سهیم هستند همچون:

  • ژنتیک و سابقه خانوادگی
  • عوامل فرهنگی و محیطی
  • رفتارهای نامناسب بهداشتی در فرد

البته اگر فرد بتواند بین کالری دریافتی و مصرفی خود تعادل برقرار نماید به چاقی مبتلا نخواهد شد. این برقراری تعادل بین کالری دریافتی و مصرفی به هیچ وجه کار ساده‌ای نبوده و نیاز به توجهات زیادی دارد. به ویژه در زندگی امروزه که بر پایه پرخوری و تحرک کم بنا نهاده شده است. بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به چاقی ایجاد عادت‌های غذایی سالم و انجام فعالیت‌های بدنی مفید نظیر ورزش می‌باشد.

درمان چاقی با فیزیوتراپی

چه بیماری‌هایی بر اثر چاقی ایجاد می‌شود؟

عدم بهره‌گیری از درمان چاقی با فیزیوتراپی یا دیگر متدها موجب بروز عوارض جسمانی زیادی می‌شود. بیماری‌هایی که با اضافه وزن و چاقی در افراد مرتبط هستند عبارتند از :

  • بیماری‌های قلبی و عروقی در فرد مبتلا به چاقی
  • احتمال بالای سکته و حمله قلبی
  • شانس بالای ابتلا به دیابت در افراد چاق
  • ابتلای بیشتر به فشار خون بالا
  • انواع سرطان‌های سینه- کبد- کولون و پروستات
  • تورم دست و پا یا در اصطلاح لنف ادم
  • آرتروز
  • افسردگی
  • آپنه در خواب
  • عدم تعادل بدن و احتمال زمین خوردن بیشتر

می‌باشد.

نقش فیزیوتراپی در درمان چاقی چیست؟

فیزیوتراپیست متخصص از مدارک و مشاهده‌های خود شرایط و نوع چاقی بیمار را تشخیص می‌دهد. سپس بر اساس نیاز و شرایط بیمار بهترین راه‌کار را به وی پیشنهاد خواهد کرد. این روش‌های درمان چاقی با فیزیوتراپی در بهبود زوایای مختلف چاقی موثر است. نقش فیزیوتراپی در رفع مشکل چاقی شامل موارد زیر می‌باشد:

  • تنظیم هر چه بهتر وزن فرد مبتلا به چاقی و ایجاد تعادل
  • آموزش انجام حرکات ورزشی و تمرینی بدون درد و به نحو درست آن
  • بالا بردن توان بدنی بیمار و افزایش دادن میزان فعالیت وی
  • استفاده از دستگاه‌ها و متدهای مناسب برای کاهش موضعی چربی در بدن فرد مبتلا به چاقی

در واقع زمانیکه فرد مبتلا به چاقی برای درمان به کلینیک فیزیوتراپی مراجعه کند در همه ابعاد یاری می‌شود. کیفیت خدمات کلینیک فاکتور بسیار مهمی در رضایت بیمار از درمان‌های دریافتی می‌باشد. برای استفاده از بهترین تجهیزات و به روزترین متدهای روز جهان در درمان چاقی کلینیک فیزیوتراپی هبوط بهترین گزینه است. در درمان چاقی با فیزیوتراپی پارامترهای مختلفی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند اعم از:

  • شاخص توده بدنی بیمار بر اساس وزن و قد او
  • چربی زیر پوستی و دور کمر بیمار مبتلا به چاقی
  • درصد کلی چربی بدن فرد

همچنین تست‌های مختلفی نظیر تست حرکتی- تست هماهنگی و تعادل از فرد مبتلا به چاقی گرفته می‌شود. در این تست‌ها توانایی فرد برای اجرای متدهای مختلف و شرایط بدنی وی مشخص خواهد شد. تمام این اقدامات به فیزیوتراپ کمک می‌کند تا بهترین انتخاب روش درمان چاقی را بر اساس شرایط هر بیمار تعیین و اجرا کند. در واقع روش درمانی چاقی برای هر بیمار در فیزیوتراپی متفاوت و مخصوص به وی است.

درمان چاقی با فیزیوتراپی

مزایای درمان چاقی با فیزیوتراپی چیست؟

در این بخش خواهیم گفت که درمان چاقی به کمک متدهای فیزیوتراپی چه مزایایی برای فرد دارد. این مزیت‌ها در استفاده از فیزیوتراپی برای بهبود چاقی عبارتند از موارد زیر می‌باشند:

1- کاهش درد فعالیت‌های بدنی:

تمرین و ورزش‌هایی که برای درمان چاقی انجام می‌شود اغلب با درد همراه هستند. فیزیوتراپ‌های حرفه‌ای به شما آموزش می‌دهند که چطور تحرک بیشتر و درد کمتری داشته باشید.

2- بهبود یافتن بیماری‌های قلب و عروقی در فرد مبتلا به چاقی:

در بخش‌های قبل اشاره نمودیم که چاقی منجر به بیماری قلبی و عروقی در فرد خواهد شد. اما در متدهای درمان فیزیوتراپی با برنامه‌های هوازی و بالا برنده‌ی متابولیسم پیش می‌روید. در نتیجه انرژی دریافت شده از غذا تا بیشترین حد ممکن در فرآیند سوخت و ساز بدن مصرف می‌شود. در این پروسه درمان عارضه‌های قلبی و عروقی فرد مبتلا به چاقی با کاهش وزن وی بهتر می‌شود.

3-  بهتر شدن قدرت عضلات:

در متدهای درمان چاقی با فیزیوتراپی روی بهبود قدرت عضلات نیز کار می‌شود. زیرا چاقی مستقیما کارایی و عملکرد عضله‌های مختلف و درگیر بدن را کاهش می‌دهد. ورزش‌های استقامتی که توسط فیزیوتراپ تجویز می‌شود بخشی از این پروسه درمان محسوب می‌شوند.

4- بهبود وضعیت جسمانی در فرد:

فیزیوتراپ‌های متخصص می‌توانند تشخیص دهند ماهیچه‌های اصلی بدن در چه وضعیتی به سر می‌برند. در نتیجه آموزش‌های لازم برای بهتر شدن وضعیت جسمانی فرد با توجه به شرایط ماهیچه‌های وی داده می‌شود. کنترل تنفس بخشی از این مرحله درمان چاقی با متدهای فیزیوتراپی می‌باشد.

توجه داشته باشید که پیشگیری از چاقی همیشه ساده‌تر از درمان آن است. پس با یک برنامه غذایی مناسب و اصولی پیش بروید تا عادت‌های غذایی درستی در شما شکل بگیرید.

کلام پایانی:

درمان چاقی با فیزیوتراپی به بهتر شدن شرایط جسمانی و بیماری‌های ناشی از این عارضه کمک می‌کند. برای شروع پروسه درمان چاقی خود با کلینیک فیزیوتراپی هبوط تماس بگیرید.

1 در مورد “درمان اضافه وزن با فیزیوتراپی”

  1. بازتاب: هزینه فیزیوتراپی مصوب وزارت بهداشت سال 1403 – RoLiato

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *